Rakan Blogger ;

31 March 2011

PostHeaderIcon Dis BLOG Belongs to ;


It's mine. So, adalah menjadi hak aku untuk update apa-apa statement. Dulu aku suka tulis diary tp skunk, dgn kecanggihan teknologi terkini, aku rasa lebih bagus menaip dri menulis. Huhuhu.... aku nak taip segala yang aku prnah tulis di Diary tp belom ada masa yang menyempatkan aku buat sume bnda ne. Hurmmmm hrap2 hjung mgu ne, aku bule buat sume tue... Hopefully. Dlm BLOG ne, ingin aku "share" kan byk perkara. Terutama, hasil karya ku, yang bertajuk Gugusan Rindu.... Aku belom sempat sambung Bab II. Dah tulis dlm buku. Cuma belom ada masa nak taip. Huhuhuhu... kalo byk duit, bule upah org taip kan. Antara isu yg ingin aku kongsikan lg adalah ;

1. Things I Worry About ...........
2. Worries dats I've Overcome............
3. Secret I want to Share.......
4. Things dat reduce me to tears.......
5. Things dat won't ever make me cry again......
6. My Record of 2010/2011.......
7. My Predictions for 2012/2013/2014/2015/2020.......
8. My Timetable.....
9. Also My Diary.........

PostHeaderIcon Keluarga Besar ku !!!

Arghhhhh kalo nak di kira bilangan adik beradik , memang ramai.... hurmmm ada kot 15 orang, nk d list kan, terasa malas, nty bler ader masa, bru edit lorrrr.. huhuhu... so ini adalah antara adik-beradik ku, 1 ayah, lain mak.... stakat ne yg ader gmbar.... jom kenal mereka ;

1. Yg ne, Along dgn Abg Wan. (Gambar masa kawen).

2. Yg ne pulak Abg Mie dgn isterinya.
3. Ha.... yg ne Abg Mail. Aku paling takut dgn dier sbb muka dia agak garang. huhuhu...
4. Yg ne, Kak Aisyah dgn suaminya, ktorg keja 1 bangunan, tp jarang jumpe kat MARA tue, sll jumpe ble dia dtg umah. hehehehe. (Gambar masa kawen).
5. Ha... yg ne kakak aku yg dduk paling jauh, kat timur sana - Kelantan. Aku panggil dia dgn panggilan "Kak Muni". Puas aku cari gmbar dia dgn laki dier dlm FB tp xder, huhuhu.... (Gambar masa kawen).

6. Hehehehehehe... Ensem x abg aku sorang ne...??? aku dh mula rapat dgn dier sjak sekolah lgy. Dia yg paling memahami aku dan sll berikan khidmat nasihat pda aku. Free of charge lgy. hik hik hik


7. Yg ne pulak, Abdul Basyir. Dia skunk dok umah aku, dah macam umah dier sndiri, smpaikan ayh aku balik umah mak dier pon, dier x ikot, x lama lgy bakal jdi Pak Ustaz, nk ke Mesir bln April ne. huhuhu.... cayalah Basyir. Ikot jejak langkah Abu.
Ada ramai lagy, tp aku xder pic diorg, nty kalo ader, ak edit n publish erk.... huhuhuhu... ramai kan. Memanglah, ayah aku kaya dgn anak jew..... jeng jeng jeng....

PostHeaderIcon My Best Family.


Family, in my opinion, is someone who loves you and whom you love either.
It can be not only your parents but also people who are dear to you, who take care of you.
If you have someone who can do everything for you and you can do the same – you are lucky you have a family.
I think that the family in this point of view is one of the most important things in our life,
and people who have no family are always lonely and moreover nobody takes care of them.
It’s wrong to think that your family is only your father and mother your family consists of all the dearest people.

So, juz wanna to share, dis is MY FAMLIY, Let me introduce them ;

My Parents ;



My Dad ; ayah (5 June)



My Mom ; ummi (31 Jan 1961)



Anah @ Angah ; (23 Nov 1987)



Abu @ Alang ; (16 Apr)



Dekti @ Acik ; (8 Mei)



Ebi @ Acu ; (17 Okt)
30 March 2011

PostHeaderIcon DOA MENJADI ORANG YANG SABAR



DOA 1
 
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Limpahkanlah sabar kepada kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami serta menangkanlah kami terhadap kaum yang kafir"
(Al-Baqarah : 250)

DOA 2
 
رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَيْنَا صَبْرًا وَتَوَفَّنَا مُسْلِمِينَ

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami, limpahkanlah kesabaran kepada kami, dan matikanlah kami dalam keadaan Islam (berserah bulat-bulat kepadaMu)"
(Al-A'raf : 126)

 

PostHeaderIcon DOA SUPAYA DIAMPUNKAN DOSA-DOSA

DOA 1
رَبَّنَا إِنَّنَا ءَامَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah beriman, oleh itu, ampunkanlah dosa-dosa kami dan peliharalah kami dari azab neraka"
(A-li 'Imran : 16)


رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلإِْيمَانِ أَنْ ءَامِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الأَبْرَارِ ، رَبَّنَا وَءَاتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَى رُسُلِكَ وَلاَ تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّكَ لاَ تُخْلِفُ الْمِيعَادَ

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Sesungguhnya kami telah mendengar seorang Penyeru (Rasul) yang menyeru kepada iman, katanya: "Berimanlah kamu kepada Tuhan kamu ", maka kami pun beriman. Wahai Tuhan kami, ampunkanlah dosa-dosa kami, dan hapuskanlah daripada kami kesalahan-kesalahan kami, dan matikanlah kami bersama orang-orang yang berbakti""Wahai Tuhan kami! Berikanlah kepada kami pahala yang telah Engkau janjikan kepada kami melalui Rasul-rasulMu, dan janganlah Engkau hinakan kami pada hari kiamat; sesungguhnya Engkau tidak memungkiri janji"
(A-li 'Imran : 193/194)

 

PostHeaderIcon DOA SUPAYA DITETAPKAN PENDIRIAN

رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Ampunkanlah dosa-dosa kami dan perbuatan kami yang melampau dalam urusan kami, dan teguhkanlah tapak pendirian kami (dalam perjuangan); dan tolonglah kami mencapai kemenangan terhadap kaum yang kafir"
(A-li 'Imran : 147)

 

PostHeaderIcon DOA KETIKA MENDAPAT KESUSAHAN

لاَ إِلَهَ إِلاَّ أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

Maksudnya : "Sesungguhnya tiada Tuhan (yang dapat menolong) melainkan Engkau (ya Allah)! Maha Suci Engkau (daripada melakukan aniaya, tolongkanlah daku)! Sesungguhnya aku adalah dari orang-orang yang menganiaya diri sendiri"
(Al-Anbiya' : 87)

 

PostHeaderIcon DOA DIPERMUDAHKAN SEGALA URUSAN

رَبَّنَا لاَ تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا رَبَّنَا وَلاَ تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا رَبَّنَا وَلاَ تُحَمِّلْنَا مَا لاَ طَاقَةَ لَنَا بِهِ وَاعْفُ عَنَّا وَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا أَنْتَ مَوْلاَنَا فَانْصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ

Maksudnya : "Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami ! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum yang kafir"
(Al-Baqarah : 286)

 

PostHeaderIcon 1st Gaduh Besar !

7 Disember 2010 
Selepas 8 bulan berkenalan; 




Sedih sgt masa ne, aku kena marah giler2, x pernah aku tengok “Te Amo” mengamuk sampai terbeliak mata dier. Huhuhuhu... aku menangis mcm org gler... serabai... sampai tersumbat idong. Huhuhu... sedihnya. Bule than jugak panas ati dier. Hurmmmm bukan aku sengaja nak sakitkan ati dier tapi sebab aku dah x tahan sgt ble “perempuan gila” tue dok kacau je, aku dah x larat nak tukar no., seksa la mcm ne.... hurmmmm bler aku mtk nk beralah dan undur diri, “Te Amo” cuba memujuk aku dan keadaan aku sudah spt sedia kala. Sedangkan Nabi ampunkan umat, x kan la aku mnusia biasa je, nk terus menghukum.

PostHeaderIcon 1st vacation


-->20 Jun 2010
I luv Penang

Yes ! Akhirnya “Te Amo” brsetuju nk ikot konvoi kenduri kat Penang. Aku x paksa tapi bler dia kata “On”, aku pon “hooray” la... huhuhu... tapi yg x best nya, on da way pegi tue, “Te Amo” dapat panggilan tnpa henti dri “ex gf” dier... huhuhu... aku hnya mndengar dan kalo bule x nk msuk campur. Tapi trdetik juga dlm ati, kenapa, kenapa dan kenapa “wanita” itu masih mnjejaki dier. Berkali2 aku mpersoalkan hal ini pda “Te Amo”. Aku takut, jika aku perampas tapi aku dah Tanya berulang kali status dier seblom kenal lbih rapat lg. Keadaan mnjadi huru hara tapi selepas “Te Amo” mngambil kputusan utk off hs, aku Nampak dia sedikit lega. Hurmm lega ada Sis Ninis dan Mr Mman, kot x, aku pon x berani nk jalan jauh dgn orang yg bru kenal. Vacation ini mbuatkan aku brtambah rapat dgn dier. Harap keakraban ini bule kekal selamanya. Yahoo !

PostHeaderIcon 1st Bertemu Dengan ...

24 Julai 2010
KL - Seremban;


Kali pertama aku berjumpa Family “Te Amo” – tyme wedding adik dia. Rasa gementar + takut mula terasa semasa dalam perjalanan aku pegi ke sna. Aku ajak Ude dan Kak Jue temankan aku. Setibanya aku d sana, aku perhatikan dari jauh. Aku cuba-cuba meneka, yg mna 1 family dier... hurmmm dari jauh aku lihat “Te Amo” dengan muka garangnya memerhatikan aku yang jalan “slow” mcm kucing ketakutan. Hahahaha... Masa aku nak menjamu selera tulah, “Te Amo” memanggil mak nya dan memperkenalkn aku seperti ; “Mak, nela KEYNA !” Aduhai, depan tetamu2 lain, dia bule jerit macam tue. Masa tue, badan pon naik menggigil. Takutnya aku. Huhuhu... Memang aku bukan buat slah tp aku darah gemuruh. Hurmmm lepas2 makan tue, aku pun jenguk kejap pengantin smbil amek gmbar dari jauh. Huhuhu... Ternyata memang benar kenyataan yang aku terima dari “Sis Ninis”, adik2 “Te Amo” mmg cantek2 dan comel2, mcm mak dia. Aku berdoa, pada masa tue, moga2 prkenalan dan ukhwah yg terjalin bias brkekalan hndaknya. Amin.

Niey pic kwen adek dier, cntek kan... mmg sweet couple niey...

26 March 2011

PostHeaderIcon Rindu Nak Meng "Update" Blog

26 Mac 2011

Hurmmmmmm lamanya dh x update blog, masa buat dlu, ari2 menatap, yelah sejak hilang pendrive aritu, rsa bengkek jew nk update blog dh.... huhu nk usahakan jgk crik pendrive tue sbb dlm tu dh karang nukilan karya untuk "Gugusan Rindu".... huhuhu.... angan2 kalo cite tu panjang bule la d terbitkan.... dlu masa mula2 karang, trsgt la byk ideanya, skunk dh beku, kne usahakan lg utk melapangkan diri mnghayati dan mengarang cite utk "GUGUSAN RINDU" tue.... huhuhu... hrap2 la mnjadi...
20 March 2011

PostHeaderIcon 19 KEISTIMEWAAN WANITA






1. Doa  wanita itu lebih makbul daripada lelaki kerana sifat penyayang yang lebih kuat  daripada lelaki. Ketika ditanya kepada Rasulullah SAW akan hal tersebut, jawab baginda , " Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang yang penyayang tidak akan sia-sia."
2. Wanita yang solehah (baik) itu lebih baik daripada 1000 lelaki yang soleh.
3. Barangsiapa yang menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah .Dan orang yang takutkan Allah SWT akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.
4. Wanita  yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Rasulullah SAW) di dalam syurga.
5. Barangsiapa membawa hadiah (barang makanan dari pasar ke rumah lalu diberikan kepada keluarganya) maka pahalanya seperti melakukan amalan bersedekah.Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.
6. Syurga  itu di bawah telapak kaki ibu.
7. Barangsiapa mempunyai tiga anak perempuan atau tiga saudara perempuan atau dua anak perempuan atau dua saudara perempuan lalu dia bersikap ihsan dalam pergaulan dengan mereka dan mendidik mereka dengan penuh rasa takwa serta sikap bertanggungjawab, maka baginya adalah  syurga.
8. Apabila memanggil akan dirimu dua orang ibu bapamu, maka jawablah panggilan ibumu terlebih dahulu.
9. Daripada Aisyah r.a." Barangsiapa yang diuji dengan sesuatu daripada anak-anak perempuannya  lalu dia berbuat baik kepada mereka, maka mereka akan menjadi penghalang baginya daripada api neraka.
10. Wanita yang taat berkhidmat kepada suaminya akan tertutuplah  pintu-pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pun  pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.
11. Wanita yang taat pada suaminya, maka semua ikan-ikan di laut, burung di udara, malaikat di langit, matahari dan bulan semua beristighfar baginya selama mana dia taat kepada suaminya serta menjaga solat dan puasanya.
12. Aisyah r.a berkata, "Aku bertanya kepada Rasulullah, siapakah yang lebih besar haknya terhadap wanita?" Jawab Rasulullah SAW  "Suaminya." " Siapa pula berhak terhadap lelaki?" Jawab Rasulullah SAW, "Ibunya."
13. Perempuan apabila sembahyang lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta kepada suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.
14. Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah SWT memasukkan dia ke dalam syurga terlebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).
15. Apabila seseorang perempuan mengandung janin dalam rahimnya,maka beristighfarlah para malaikat untuknya. Allah SWT mencatatkan baginya setiap hari dengan 1,000 kebajikan dan menghapuskan darinya 1,000 kejahatan.
16. Apabila seseorang perempuan mulai sakit hendak bersalin, maka Allah SWT mencatatkan baginya pahala orang yang berjihad pada jalan Allah.
17. Apabila seseorang perempuan melahirkan anak, keluarlah dia dari dosa-dosa seperti keadaan ibunya melahirkannya.
18. Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bagi ibu itu setiap satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.
19. Apabila semalaman seorang ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah SWT memberinya pahala seperti memerdekakan 70 orang hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah SWT

PostHeaderIcon Cetusan Hati






Assalamualaikum.

Ada sesuatu yang telah lama ku simpan, terungkai malam tadi.
Walau bagaimana pun, aku telah berusaha sedaya upaya bersedia menghadapi kemungkinan yang ada. Kerana aku akui, semua salah ku.

Sayang.
Aku akui, semuanya salahku.
Ia berlaku tanpa aku jangka. Tanpa aku sedari. Bila aku tersedar, Alhamdullillah, Allah memberikan ku kesempatan untuk memperbaikinya. Tapi cukupkah masa yang diberikan pada ku itu? Aku tidak pasti. Yang penting, persediaan telah aku lakukan. dan dosa yang terpalit itu, aku pasti, ia akan terungkai kelak.

Dan segalanya terungkai semalam.
Saat ini kepala ku sakit. Berdenyut-denyut. Mata ku tidak dapat di buka seluasnya. Badan ku juga penat. Aku tidak menyangka sampai ke saat ini, aku masih lagi tidak dapat melelapkan mata.

Sayang.
Aku tahu, saat ini, hati kamu sangat sakit. Seperti ditusuk sembilu bisa. Aku tahu rasa itu. Aku juga mengerti, kerana aku pernah melaluinya. Tapi hairan, aku masih sampai hati memperlakukan kamu begitu. Sampainya hati aku. Kan?

Maafkan aku sayang.
Aku sangat-sangat rasa bersalah. Saban hari aku menangis, kerana rasa bersalah itu menyelubungi diri. Saban waktu, aku rasa terhimpit, kerana memikirkan kenapa aku sangat tegar melakukannya?

Saat itu.
Aku tidak tahu apa yang merasuk jiwa dan minda ku. Aku betul-betul tidak sedar sayang. Tetibe aku tersedar bahawa aku telah melakukan kesalahan yang sangat besar kepada kamu. Lalu aku memohon perlindungan dari Allah dan moga Allah mengampuni segala kesalahan ku. Allah memberikan aku kesempatan untuk berubah. Tapi bagaimana kamu?

Kamu?
Aku tidak pasti bagaimana penerimaan mu tatkala kamu mendengar pengkhabaran ini. Aku tidak dapat mengagak sayang. Jika aku terkenangkan dosa ku ini, aku menangis. Tidak terhenti mutiara jernih ini menitik. Tapi bagaimana harus aku sampaikan pada mu. Sehingga aku membiarkan masa yang memberitahu kamu. dan kini, ia terungkai sendiri.

Kamu dan Aku. Bergaduh.
Aku kepenatan. Bagaimana harus aku terangkan, sayang. Aku sangat mencintai kamu. Dulu, Kini dan Selamanya.

Blog I'm Following ;

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search Blog

Loading...

About Me

My Photo
Ady Shakeyna
"I like to think dats other people are da ones who screw up my life". Nama diberi Adilatul Sakinah binti Abdul Hai. Berasal dari Setapak, Kuala Lumpur. Berumur.... ??? tu rahsia kot! Kalau Nak Kenal Diri Ini Dengan Lebih Mendalam, Kenalah Ikuti Blog ini yea. Hehehehe... Promote Nampak... Biasalahkan, bkn nk kait untung tp just nk share... Best Regard !
View my complete profile

Check it out !!!

Welcome to "My Reality"

:: For Me, Life is like riding a bicycle, to keep ur balance, u must keep moving ::

Coretan Setiap Hari ;

12-Feb-2013
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. Yang demikian itu lebih baik bagimu, agar kamu (selalu) ingat.” (QS. An-Nuur : 27)
Perhatian: Button ini jika di klik, bukanlah link yang menyebabkan anda tertipu, ia hanya pentas bahasa coretan AdyShakeyna

Duniaku Disini ;

Beginning are usually scary,

Ending are usually sad,

But its everything in between

dats makes it all worth living...

Selamilah Jiwaku ;

Bukan semua yang kita rasakan,

kita dapat meluahkan dengan bicara kata,

kadangkala kita lebih selesa menulis

dan melakarkannya di dalam hati...

:: Demi Masa ::

Blog Archive

Total Pageviews ;

:: Hari Demi Hari ::

:: Panduan Al-Qur'an ::

:: Solat Itu Tiang Agama ::

About

Facebook Badge ku ;

Amazing Counters ;

:: Jom Borak Disini ::

:: Main2 Dgn Si Hamster ::


bloguez.com

Turtle yg Cute ;

AdyShakeyna - WishList ;

Futher Study : Degree
Berkahwin dgn Jejaka Pilihan
Menjadi Penulis Suatu Hari Nanti
Menunaikan Haji

:: Klik Di Sini ::

Terima Kasih Krn Sudi Berkunjung Disini. Datang & Terjah Lagi. Jgn Lupa Tinggalkan Jejak OK. Bye. Powered by Blogger.