Rakan Blogger ;

19 August 2011

PostHeaderIcon Cerita Ini Memang BEST ~ KCB ;

Sejak Astro memberikan peluang menonton secara percuma (pratonton) Siaran Indo-Pack... (Bintang & Pelangi), sejak itu ak menjadi "teman setia" televisyen pada jam 10 pm ke atas, jika tidak, ak lebih suka melayari internet (kalau anah kasi pinjam broadband) la... kalau tidak, aku berSMS dgn yg tersayang...



Cerita ni/Filem ni tersangatla hebat jalan ceritanya. Mula2 tengok je, rasa nak tengok, tengok dan tengok lagi. Oleh krn itu, umi bersetuju melanggan siaran itu dgn syarat, siaran Mustika/Warna perlu dipotong.... hahahaha, pandai jgk umi nie kan... So, memandangkan kini ianya perlu dibayar, ktorg pon pujukla umi utk melanggan. Satu kelurga dok menghadap cerita ni. Sugguh hebat karya penulis novel dan pengarah cerita tersebut.(Habiburrahman El-Shirazy......) 


copy from other side/blog ;



Melalui hebahan media dan pengakuan penulis merangkap penerbitnya, Ustaz Habibur Rahman el-Shirazy mengatakan,
Ketika Cinta Bertasbih(KCB) adalah 100 peratus filem dakwah.”
Pastinya kata-kata sedemikian mengundang reaksi berbeza-beza.
Reaksi para peminatnya yang mula mengerumuni pawagam di serata Indonesia, Brunei, Malaysia, Singapura, Hong Kong, Taiwan, Mesir dan Australia mulai hari ini (11 Jun 2009).
Dan tentunya reaksi orang ramai yang inginkan bukti pernyataan tersebut.
Sejak ‘kegagalan’ filem beliau Ayat-ayat Cinta yang lari dari kehendak beliau melalui novel popularnya Ayat-ayat Cinta itu, KCB lahir hasil sentuhannya sendiri dengan piawaian yang amat dijaga.
Daripada penerbit (beliau sendiri) sehinggalah kepada para pelakonnya, semuanya dipastikan meletakkan Islam sebagai matlamat.
Para pelakon yang diujibakat di sembilan buah bandar besar di Indonesia, dipastikan tepat atau hampir menyamai watak-watak dalam novel KCB.
Bisa membaca al-Quran.
Pernah menganggotai atau berpengalaman dalam organisasi Islam.
Mempunyai watak dan akhlak yang baik.
Tidak hanya para pelakon, produksi KCB dan para pelakonnya telah konsisten menunaikan tahajjud sepanjang penggambaran di Kaherah, Mesir semata-mata mengharapkan hubungan yang baik dengan Allah agar filem dakwah ini benar-benar ber’isi’.
Usaha-usaha yang dilakukan oleh Kang Abik terhadap filem KCB ini bersama dengan sentuhan sutradara Islamik, Chaerul Umam menunjukkan kesungguhan mereka dalam menghasilkan produk dakwah melalui filem biarpun pesimis masyarakat terhadap filem dakwah dan Islamik masih tebal baik di Malaysia mahupun di Indonesia.

Episod demi episod, terutama tayangan special Ramadhan semakin genting skrg ni, kalau nak tau sinopsis serba sedikit cerita ini, blh cari di blog/laman lain sebagai panduan. 


Apa yg ak harapkan, Azzam tidak akan menduakan isterinya sehingga terjebak ke dalam poligami walaupun Islam itu sendiri membenarkan. Memang lakonan mereka sgt berkesan sehingga membuatkan hati kita turut terasa disakti dan sebagainya. Isteri mana yang rela dimadukan...? Memang tidak ada. Kalau ada pun, dalam sepuluh mungkin ada satu, itupun yang benar-benar solehah... Kalau watak dalam Ayat-Ayat Cinta, mungkinla... Tapi watak Anna dalam cerita nie, pada ak tersangat berkesan, hingga menusuk jiwa.... Oh gitu...


Mmg sukar utk menerima jika suami hendakkan poligami. Pada ak, jika lelaki itu tidak mampu, lebih baik jgn terjebak melainkan mampu dan blh bersikap adil, tapi adakah...? Sukar utk dicari... Hanya Nabi s.a.w yang mampu...


Inilah barisan pelakon yg lakonannya sgt mantap, sgt luarbiasa ;



Nama-nama watak yang terdapat dalam cerita ini juga boleh dijadikan panduan kepada ibubapa yang mahu menamakan anak-anak. Gerenti nama-nama dalam watak ini semuanya mempunyai maksud yang baik. Mudah-mudahan. Wallahua'lam.



Para Pemain sinetron KCB - Ketika cinta bertasbih ;


* Kholidi Ashadil Alam sbg Abdullah Khaerul Azzam
* Oki Setiana Dewi sbg Anna Althafunnisa
* Dude Harlino sbg Ustadz Muhammad Ilyas
* Alice Norin sbg Eliana Parmesthi Alam
* Andi Arsyil Rahman sbg M. Furqon Andi Hasan
* Meyda Sefira sbg Ayatul Husna
Yasmine Wildblood sbg Qanita
* Tsania Marwa sbg Aprillia
* Citra Kirana sbg Vina
* Rahmi Nurulna sbg Lia
* Boy Hamzah sbg Ronald
* Habiburrahman El Shirazy sbg Ustadz Mujab
* Heppy Nurdiansyah sbg Hafez
* Wulandari sbg Erna
* Renny Syahrial sbg Zulfa
* Nabila Chaerunnisa sbg Sarah

0 Orang Yang Rajin Mengomen:

Blog I'm Following ;

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About Me

My Photo
Ady Shakeyna
"I like to think dats other people are da ones who screw up my life". Nama diberi Adilatul Sakinah binti Abdul Hai. Berasal dari Setapak, Kuala Lumpur. Berumur.... ??? tu rahsia kot! Kalau Nak Kenal Diri Ini Dengan Lebih Mendalam, Kenalah Ikuti Blog ini yea. Hehehehe... Promote Nampak... Biasalahkan, bkn nk kait untung tp just nk share... Best Regard !
View my complete profile

Check it out !!!

Welcome to "My Reality"

:: For Me, Life is like riding a bicycle, to keep ur balance, u must keep moving ::

Coretan Setiap Hari ;

12-Feb-2013
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. Yang demikian itu lebih baik bagimu, agar kamu (selalu) ingat.” (QS. An-Nuur : 27)
Perhatian: Button ini jika di klik, bukanlah link yang menyebabkan anda tertipu, ia hanya pentas bahasa coretan AdyShakeyna

Duniaku Disini ;

Beginning are usually scary,

Ending are usually sad,

But its everything in between

dats makes it all worth living...

Selamilah Jiwaku ;

Bukan semua yang kita rasakan,

kita dapat meluahkan dengan bicara kata,

kadangkala kita lebih selesa menulis

dan melakarkannya di dalam hati...

:: Demi Masa ::

Blog Archive

Total Pageviews ;

:: Hari Demi Hari ::

:: Panduan Al-Qur'an ::

:: Solat Itu Tiang Agama ::

About

Facebook Badge ku ;

Amazing Counters ;

:: Jom Borak Disini ::

:: Main2 Dgn Si Hamster ::


bloguez.com

Turtle yg Cute ;

AdyShakeyna - WishList ;

Futher Study : Degree
Berkahwin dgn Jejaka Pilihan
Menjadi Penulis Suatu Hari Nanti
Menunaikan Haji

:: Klik Di Sini ::

Terima Kasih Krn Sudi Berkunjung Disini. Datang & Terjah Lagi. Jgn Lupa Tinggalkan Jejak OK. Bye. Powered by Blogger.