Rakan Blogger ;

16 April 2011

PostHeaderIcon Pulau Bruit, Sarawak

3 hari di Pulau Bruit memang menggamit kenangan terindah. Walaupon kami terpaksa menaiki Bot dengan memakan masa 2 jam setengah dari Sibu, namun dek kerana aku sukakan "adventure", aku redahi jua. Best gilak, 1st time naik Bot, kamik sukak... haha. Betol ke cara aku cakap niey, hehehe hentam saje lah, janji ada bunyi. Hurmmm aku dok sna, seminggu, ak dh fham ckit2 cara diorg ckp cuma aku nk cakap, aku x reti. So, silap besarlah kalo diorg nk ngumpat, aku fham benor ha... hehehe... tapi org2 sna baik2, mna ada kutuk2 org, diorg sll senyum dan tertawa wlupon stelah penat bekerja.










Setibanya aku di kepulauan Bruit, aku dikhabarkan d sna, tiada air, terlintas di kotak pemikiran ku dikala itu, adui cmne aku nak mandi, nak buang air, kalau dh takde air, rupanya bkn lah takde lgsung tapi diorg d sna, menadah air hujan, tiada saluran air paip.



Sebenarnya, Pulau Bruit ini memang mempunyai potensi dimajukan sebagai tarikan pelancong, ini krana kedudukan pulau dan keluasannya. Namun, disebabkan Pulau Bruit jauh ketinggalan dari segi pembangunan, pulau tersebut tidak begitu dikenali mcm Langkawi dan Pulau Pangkor.



Pulau Bruit berada dalam Daerah Daro, Mukah Sarawak - suatu ujian ketahanan mental dan fizikal apabila menjelajahi kepulauan yang agak ketinggalan dari segi pembangunan namun ianya tdak mematahkan semangat kami utk meneruskan Program yang telah disusun.


Tambahan lagi, bila aku melihat keteguhan dan semangat sepasukan warga kerja GM Swak, keadaan d situ langsung tdak aku rsakan susah dan payah malah aku rsakan ianya suatu pengalaman yg berharga. 






Pada awalnya, aku sangkakan Pulau Bruit nie, kecik je tapi sebenarnya, terdapat 13 buah kampung yg ada di sekitarnya dan mempunyai lebih kurang 8,000 jumlah penduduk. Wow, jumlah yg agak besar jgk kan. So, memang layak sebenarnya, dlm era zaman kini, Pulau Bruit perlu dimajukan, spt adanya kemudahan saluran air dan jalanraya. Uniknya di sini, tiada Balai Polis pon, yelah kata pnduduk kg, kalau ada pencuri pon, sempat kejar lagi. Nak lari ke mana pon, semuanya menggunakan pengangkutan spt Motosikal, Basikal dan Bot. Sgt "adventure" kan, kalau org lain ke sini, yg tak biasa hdup susah, mungkin diorg akan serik tapi aku, kalau ditanya, dan ditawarkan lagi nak pergi ke tak, jwapan ringkas yg aku akan jawab, "Mestilah NAK !" Hehehehehe....

0 Orang Yang Rajin Mengomen:

Blog I'm Following ;

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Search Blog

Loading...

About Me

My Photo
Ady Shakeyna
"I like to think dats other people are da ones who screw up my life". Nama diberi Adilatul Sakinah binti Abdul Hai. Berasal dari Setapak, Kuala Lumpur. Berumur.... ??? tu rahsia kot! Kalau Nak Kenal Diri Ini Dengan Lebih Mendalam, Kenalah Ikuti Blog ini yea. Hehehehe... Promote Nampak... Biasalahkan, bkn nk kait untung tp just nk share... Best Regard !
View my complete profile

Check it out !!!

Welcome to "My Reality"

:: For Me, Life is like riding a bicycle, to keep ur balance, u must keep moving ::

Coretan Setiap Hari ;

12-Feb-2013
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu memasuki rumah yang bukan rumahmu sebelum meminta izin dan memberi salam kepada penghuninya. Yang demikian itu lebih baik bagimu, agar kamu (selalu) ingat.” (QS. An-Nuur : 27)
Perhatian: Button ini jika di klik, bukanlah link yang menyebabkan anda tertipu, ia hanya pentas bahasa coretan AdyShakeyna

Duniaku Disini ;

Beginning are usually scary,

Ending are usually sad,

But its everything in between

dats makes it all worth living...

Selamilah Jiwaku ;

Bukan semua yang kita rasakan,

kita dapat meluahkan dengan bicara kata,

kadangkala kita lebih selesa menulis

dan melakarkannya di dalam hati...

:: Demi Masa ::

Blog Archive

Total Pageviews ;

:: Hari Demi Hari ::

:: Panduan Al-Qur'an ::

:: Solat Itu Tiang Agama ::

About

Facebook Badge ku ;

Amazing Counters ;

:: Jom Borak Disini ::

:: Main2 Dgn Si Hamster ::


bloguez.com

Turtle yg Cute ;

AdyShakeyna - WishList ;

Futher Study : Degree
Berkahwin dgn Jejaka Pilihan
Menjadi Penulis Suatu Hari Nanti
Menunaikan Haji

:: Klik Di Sini ::

Terima Kasih Krn Sudi Berkunjung Disini. Datang & Terjah Lagi. Jgn Lupa Tinggalkan Jejak OK. Bye. Powered by Blogger.